Statystyki

   
Nasi Partnerzy
 

Nie da się ukryć, że dla wielu z Was jest to jeden z ważniejszych elementów naszej "zabawy". Na nieszczęście jest to również element, który obok sędziowania budzi najwięcej emocji i kontrowersji. Dlatego też poniżej prezentujemy, jak się sprawy mają: kiedy i komu zapisujemy asystę, zbiórkę, czy przechwyt. Mamy nadzieję, że pozwoli Wam to lepiej zrozumieć naszą pracę.

Jeżeli uważacie, że coś wymaga wyjaśnienia piszcie na ligowego maila. Postaramy się udzielić Wam konkretnej odpowiedzi. Efektem takiej korespondencji będzie uzupełnienie poniższego tekstu.

PUNKTY - tutaj sprawa jest dosyć prosta. Punkty zaliczone przez sędziego, to punkty zapisane w protokole statystycznym. Warunek uwzględnienia w TOP 20: udział w co najmniej połowie rozegranych przez drużynę spotkań.

SKUTECZNOŚĆ RZUTÓW ZA 2 PKT - każda próba rzutu, choćby najdziwniejsza, zostanie odnotowana w protokole statystycznym i odpowiednio przeliczona. Rzuty nie zaliczone przez sędziów nie są uwzględniane. Za takie uznaje się m.in. niecelne próby wykonane w sytuacji faulu.

Warunek uwzględnienia w TOP 20: liczba oddanych rzutów co najmniej równa podwojonej liczbie rozegranych kolejek (np. po ósmej kolejce w zestawieniu moga znaleźć się tylko te osoby, które do tej chwili oddały w sezonie co najmniej 16 rzutów).

SKUTECZNOŚĆ RZUTÓW ZA 3 PKT - j.w.

Warunek uwzględnienia w TOP 20: liczba oddanych rzutów co najmniej równa liczbie rozegranych kolejek.

SKUTECZNOŚĆ RZUTÓW Z GRY - j.w.

Warunek uwzględnienia w TOP 20: liczba oddanych rzutów co najmniej równa podwojonej liczbie rozegranych kolejek.

SKUTECZNOŚĆ RZUTÓW ZA 1 PKT (OSOBISTE) - j.w.

Warunek uwzględnienia w TOP 20: liczba oddanych rzutów co najmniej równa liczbie rozegranych kolejek.

ZBIÓRKA - sytuacja zbiórki może mieć miejsce tylko w wyniku niecelnego rzutu do kosza. Zbiórka zapisywana jest, gdy po niecelnym rzucie:

  • zawodnik jest pierwszym, który wszedł w posiadanie piłki i całkowicie ją kontroluje,
  • zawodnik jest pierwszym, który wszedł w posiadanie zablokowanej piłki i całkowicie ją kontroluje,
  • zawodnik jest tym, dzięki któremu piłka po zaistnieniu "sytuacji rzutu sędziowskiego" trafiła w posiadanie jego drużyny,
  • zawodnik zbija piłkę w ten sposób, że trafia ona do jego partnera, a zagranie wygląda na działanie celowe,
  • zawodnik zbija piłkę w ten sposób, że trafia ona w jego przeciwnika, następnie wypada na aut, a zagranie wygląda na działanie celowe,
  • zawodnik podbił piłkę w celu umieszczenia jej w koszu w ten sposób, że wygląda to na działanie celowe.

Zbiórka nie jest zapisywana, gdy po niecelnym rzucie:

  • zawodnik wchodzi w jej posiadanie uprzednio faulując rywala,
  • zawodnik wchodzi w jej posiadanie stojąc poza boiskiem.

Warunek uwzględnienia w TOP 20: udział w co najmniej połowie rozegranych przez drużynę spotkań.

BLOK - jest to zagranie zawodnika będącego w obronie polegające na zbiciu lub dotknięciu piłki, które w sposób widoczny i oczywisty uniemożliwia zdobycie punktów. Blok jest zapisywany, gdy:

  • po oddanym rzucie obrońca zbija lub dotyka piłkę w sposób legalny (zgodnie z przepisami FIBA) przerywając jej lot w kierunku kosza,
  • obrońca dotyka piłkę w taki sposób, że uniemożliwia atakującemu będącemu w trakcie wykonywania rzutu jego wykonanie.

Blok nie jest zapisywany, gdy

  • po oddanym rzucie obrońca zbija lub dotyka piłkę w sposób legalny (zgodnie z przepisami FIBA), a ta mimo wszystko wpada do kosza,
  • po oddanym rzucie obrońca zbija lub dotyka piłkę w sposób legalny (zgodnie z przepisami FIBA), ale wcześniej zostało odgwizdane przewinienie jego lub innego obrońcy.

Warunek uwzględnienia w TOP 20: udział w co najmniej połowie rozegranych przez drużynę spotkań.

PRZECHWYT - jest to legalne zagranie zawodnika będącego w obronie powodujące odebranie posiadania piłki drużynie będącej w ataku. Przechwyt jest zapisywany, gdy:

  • obrońca bezpośrednio odbiera piłkę zawodnikowi będącemu w ataku, trzymającemu ją lub kozłującemu,
  • obrońca przerywa podanie piłki wchodząc w jej posiadanie,
  • obrońca wybija piłkę zawodnikowi będącemu w ataku, trzymającemu ją lub kozłującemu albo przerywa podanie w ten sposób, że drużyna będąca w ataku traci posiadanie piłki. Przechwyt zostanie zapisany nawet w sytuacji, gdy po zagraniu piłka trafia w ręce innego obrońcy pod warunkiem, że ten, by wejść w posiadanie piłki, nie musiał podjąć żadnych widocznych działań (np. podbiec lub "rzucić się" po piłkę). Jeżeli jednak musi je podjąć, to przechwyt zapisywany jest właśnie jemu,
  • obrońca dotyka lub uderza piłkę będącą w posiadaniu atakującego, trzymającego ją lub kozłującego albo dotyka lub uderza piłkę będącą w sytuacji podania w ten sposób, że piłka wypada na aut, a ostatnią osobą dotykającą piłkę jest jeden z atakujących,
  • obrońca jest faulowany przez zawodnika będącego w ataku. W tym przypadku nie ma znaczenia, czy atakujący był w posiadaniu piłki, czy nie (może np. stawiać nielegalną zasłonę).

Przechwyt nie jest zapisywany, gdy:

  • obrońca wchodząc w posiadanie piłki niemal równocześnie jest uczestnikiem jednej z akcji opisanych w przypadku STRATY i tym samym sprawia, że posiadanie piłki nadal jest po stronie drużyny przeciwnej. Mówimy tu np. o sytuacji, kiedy obrońca przerywa podanie piłki wchodząc w jej posiadanie, ale w zasadzie w tym samym momencie popełnia błąd wyjścia poza boisko.

Warunek uwzględnienia w TOP 20: udział w co najmniej połowie rozegranych przez drużynę spotkań.

ASYSTA - w żargonie mówi się, że jest to "podanie otwierające drogę do kosza". Uściślając, jest to podanie zawodnika będącego w ataku, w wyniku którego jego partner zdobywa bez przeszkód punkty. Asysta jest zapisywana, gdy:

  • atakujący podaje lub zbija piłkę (najczęściej na skutek walki na atakowanej tablicy) do partnera, który będąc w dowolnym miejscu na parkiecie natychmiast wykonuje udaną akcję rzutową,
  • atakujący podaje lub zbija piłkę (najczęściej na skutek walki na atakowanej tablicy) do partnera, który wykonuje akcję rzutową wspierając się uprzednio dowolną liczbą kozłów w celu uniknięcia popełnienia błędu kroków. Warunkiem jest, że przez cały czas nie jest niepokojony przez jakiegokolwiek obrońcę. Wynikiem takiej interpretacji jest możliwość asysty w przypadku zawodnika podającego do kontry do partnera znajdującego się dopiero na połowie boiska, który po przebyciu drogi do kosza (oczywiście kozłując) oddaje celny rzut,
  • atakujący podaje piłkę do partnera, który zachowuje się w sposób opisany powyżej, ale w wyniku faulu podczas rzutu nie zdobywa punktów z gry, a dopiero trafiając minimum jeden osobisty. Niezależnie od tego ile osobistych trafił "poszkodowany" podającemu zostaje zapisana jedna asysta.

Asysta nie jest zapisywana, gdy:

  • atakujący podaje piłkę do partnera, który następnie, aby "oszukać obronę" musi wykonać zwód lub choćby jeden kozioł, a następnie wykonuje udaną akcję rzutową.

Warunek uwzględnienia w TOP 20: udział w co najmniej połowie rozegranych przez drużynę spotkań.

STRATA - zagranie zawodnika w ataku nie będące rzutem na kosz, w wyniku którego jego drużyna traci posiadanie piłki. Strata jest zapisywana, gdy:

  • atakujący popełnia "błąd 3 sekund",
  • atakujący popełnia "błąd 5 sekund",
  • atakujący popełnia "błąd kroków",
  • atakujący popełnia "błąd podwójnego kozłowania",
  • atakujący podaje piłkę powodując przejęcie jej przez rywali, bądź wypadnięcie na aut,
  • atakujący podaje piłkę do partnera znajdującego się poza boiskiem lub w miejscu w które podanie piłki jest w konkretnym przypadku błędem (np. podanie piłki z połowy ataku na połowę obrony),
  • atakujący popełnia błąd wychodząc z piłką poza boisko,
  • atakujący popełnia "błąd 8 sekund" pod warunkiem, że jest on wynikiem indywidualnych poczynań tego zawodnika,
  • atakujący popełnia "błąd 24 sekund" pod warunkiem, że jest on wynikiem indywidualnych poczynań tego zawodnika,
  • atakujący popełnia "błąd połowy" pod warunkiem, że jest on wynikiem indywidualnych poczynań tego zawodnika,
  • atakujący doprowadza do sytuacji rzutu sędziowskiego, w wyniku której posiadanie piłki zostaje przyznane drużynie przeciwnej,
  • atakujący popełnia błąd zbicia piłki opadającej podczas rzutu na kosz,
  • atakujący popełnia faul w ataku, niezależnie od tego czy jest w posiadaniu piłki, czy też nie.

Strata nie jest zapisywana, gdy:

  • atakujący popełnia "błąd 8 sekund", który nie jest wynikiem indywidualnych poczynań tego zawodnika, a raczej nieporadności całej drużyny,
  • atakujący popełnia "błąd 24 sekund", który nie jest wynikiem indywidualnych poczynań tego zawodnika, a raczej nieporadności całej drużyny,
  • atakujący nieudanie stara się "ratować piłkę" wypadającą na aut na skutek działań jednego z jego partnerów. W takiej sytuacji strata zapisywana jest "winowajcy".

Warunek uwzględnienia w TOP 20: udział w co najmniej połowie rozegranych przez drużynę spotkań.

FAUL - tutaj sprawa jest równie prosta, co w przypadku PUNKTÓW. Faul odgwizdany przez sędziego, to faul zapisany w protokole statystycznym. Warunek uwzględnienia w TOP 20: udział w co najmniej połowie rozegranych przez drużynę spotkań.

MVP (współczynnik produktywności zawodnika) - liczony na podstawie osiągnięć statystycznych mnożonych przez odpowiednie przeliczniki według wzoru:

2*c2+3,5*c3+c1+1,2*zb+bl+1,5*prz+1,5*as-n2-n3-0,75*n1-1,5*str

Legenda:

  • c2 - celny rzut za 2 pkt,
  • c3 - celny rzut za 3 pkt,
  • c1 - celny rzut osobiste,
  • zb - zbiórka,
  • bl - blok,
  • prz - przechwyt,
  • as - asysta,
  • n2 - niecelny rzut za 2 pkt,
  • n3 - niecelny rzut za 3 pkt,
  • n1 - niecelny rzut osobiste,
  • str - strata

Warunek uwzględnienia w TOP 20: brak

 

 
Sponsorzy drużyn

 

Skontaktuj się z nami

tel. 608-435-740

e-mail: unba@poczta.onet.pl

 

Śledź nas

 
_____________________________________________
Ursynowsko - Natoliński Basket Amatorski s.c.